Pak momentum met het team! Ga conflicten niet uit de weg

Conflicten uit de weg gaan…ik hou er niet van. Ik ben zo’n type die zaken wil uitspreken. Die helderheid wil als dingen niet lekker lopen. Daarom zal ik ook niet snel wegduiken wanneer zich moeilijke situaties voor doen. Ik ervaar het als bevrijdend om de boel open te gooien. Om niet te veel issues te laten sudderen.

Als teamcoach merk ik dat veel teamleiders het tegenovergestelde gedrag vertonen; vaak lastige situaties uit de weg gaan, zaken negeren of vermijden. Het echte gesprek niet aangaan. Uit angst voor…….(vul maar in).

Crisisoverleg

Gelukkig kom ik ook teamleiders tegen die het conflict niet uit de weg gaan. Onlangs was ik als teamcoach aanwezig  bij een crisisoverleg  van zo’n teamleider en zijn team. Daardoor was ik direct in staat om te zien wat er in deze groep speelt. Niet alleen boven de oppervlakte maar ook eronder.

Het team kwam onrustig en angstig over en de emoties liepen hoog op. De teamleden durfden zich niet open uit te spreken. Een deel van de groep had JA gezegd tegen een plan van het management maar voelde en dacht Nee. Met alle gevolgen van dien. Doordat ik er live bij was voelde ik de geleefde werkelijkheid tot in detail zoals: de sfeer, de non-verbale communicatie, de emoties en de gebruikte woorden. Verschillende patronen kwamen naar boven.

Drama is een keuze

Voor gerichte interventies in het team is het noodzakelijk om die patronen boven water te krijgen. Het is essentieel voor de ontwikkeling van het team dat ieder zich bewust wordt van effectief en ineffectief gedrag. Bewustwording creëert namelijk een keuzemogelijkheid: zijn we tevreden met dit gedrag of willen we het veranderen?

Voor veel teamleiders is er winst te behalen door conflicten niet te lang laten sudderen. niet te laten escaleren. Blijven gesprekken niet lekker lopen dan is de kans groot dat je met je team in de Dramadriehoek terecht bent gekomen. Via dit model (1968) maakte Dr.Stephen Karpman inzichtelijk, hoe mensen onderdeel zijn van hun probleem en er geen verantwoordelijkheid voor nemen. De drie hoofdrolspelers gaan op een vaste manier met elkaar om en houden het gedoe in stand. Hieronder een korte beschrijving van deze drie rollen:

  • De Aanklager: Degene die deze rol aanneemt weet alles beter, plaatst zich boven de ander en valt de ander graag aan. Hij zou het allemaal heel anders doen met veel beter resultaat. Hij beschouwt de ander als minder competent en wijst hem af. Hij heeft zijn oordeel al klaar, luistert slecht en toont dominant gedrag. De aanklager ziet veel van een ander maar kijkt niet naar zijn eigen effectieve bijdrage aan de situatie.

 

  • Het Slachtoffer: Deze rol is onmisbaar in de dramadriehoek anders valt er namelijk niets te klagen of te redden. Zij geloven dat ze niet in staat zijn om hun eigen problemen op te lossen en stellen zich afhankelijk op en dwingen zorg af. Het slachtoffer is herkenbaar aan het opvoeren van smoezen en uitvluchten. De schuld ligt bij de ander of aan de omstandigheden.

 

  • De Redder: Degene die deze rol pakt weet alles beter maar niet op een beschuldigende manier zoals de aanklager. De redder vermomt het door te helpen en te ondersteunen. Hij is sterk gericht op anderen. Neemt de verantwoordelijkheid van de ander over alsof die niet kan nadenken, of op eigen benen kan staan. Ziet direct waar er in zijn optiek iets mis zou kunnen gaan en onderneemt actie. Hij vindt het lastig om grenzen aan te geven en is harmonieus ingesteld. Redders gaan niet graag conflicten aan.

 

3 principes van de Dramadriehoek:

  1. Er is sprake van ongelijkwaardigheid. In elke rol voel jij je beter of minder dan de ander.
  2. Als jij je bewust bent van je rol, kun je op elk moment uit de dramadriehoek stappen.
  3. Het gedrag is altijd onbewust.

Breng bokkende teams weer in beweging

Oké. Nu zie je hoe medewerkers elkaar belemmeren in teams en waarom het niet oplevert wat je wilt. Ben je benieuwd hoe je uit de Dramadriehoek stapt? Wat er dan wel werkt? Doorbreek  patronen en reken af met het drama in je team. Leer het team weer in beweging te brengen.

Dat kan tijdens de speciale training voor leidinggevenden van bokkende teams. Deze training bied je de 7 Sleutels voor een Klaagvrij Leven, ontwikkeld door Sandra Brandt. Haar beoefening van een Klaagvrij Leven is het derde jaar ingegaan en haar verhaal heeft al velen geïnspireerd. Door mijn ruime ervaring als teamcoach maak ik de vertaalslag van de Sleutels naar jullie werkpraktijk.

Tijdens de training wisselen theorie en praktijk elkaar voortdurend af. Kortom een boeiende interactieve training waar je op de werkvloer mee door kunt pakken. Tijdens deze klaagvrije training zal je merken dat je niet de enige leidinggevende bent die met bokkende teams en/of sudderende conflicten te maken heeft. Er is genoeg ruimte om praktijkcases in te brengen en om ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemden.

“Lees meer over bokkende teams in mijn artikel: Neem bokkende teams serieus, ze voelen zich vaak verwaarloosd”  http://www.lonnekebenningshof.nl/2018/03/14/bokkende-teams/

Informatie trainingsdag

Wanneer? 25 mei 2018

Waar? Op een mooie locatie bij Utrecht.

Tijd? 10.00-17.00 uur (inclusief lunch en borrel)

Er is maximaal ruimte voor 10 personen

 

Wil je meer weten? Stuur een email naar: teamcoaching@lonnekebenningshof.nl

Comments

  1. Aly Chiman

    Hello there,

    My name is Aly and I would like to know if you would have any interest to have your website here at lonnekebenningshof.nl promoted as a resource on our blog alychidesign.com ?

    We are updating our do-follow broken link resources to include current and up to date resources for our readers. If you may be interested please in being included as a resource on our blog, please let me know.

    Thanks,

    Aly

Add A Comment